یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

فيلترينگ هوشمند مانعي براي بستن فله‌اي سايت‌ها

فيلترينگ

سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴:۰۰


فيلترينگ سياستي است که بسياري از کشورها براي کاهش آسيبهاي فضاي مجازي آن را اعمال مي‌کنند. نکته آزار دهنده اما هنگامي است که برخي سايتهاي علمي و مفيد نيز به خاطر وجود جزئياتي مشابه با موارد فيلتري، بالکل فيلتر مي‌شوند؛ مشکلي که با فيلترينگ هوشمند برطرف مي‌شود.

وايمکس نيوز- از زمان ورود اينترنت به ايران، در کشور ما نيز ضرورت وجود فيلترينگ سازماندهي‌شده و قانونمند، وجود داشت چرا که دسترسي کنترل‌ نشده، نقطه‌ي شروع آسيبها و آفتهايي است که در قرن بيست و يکم و عصر رسانه‌هاي نوين، کودکان، نوجوانان و جوانان ما را بيش از ديگران تهديد مي‌کند و آرامش روحي و سلامت فکري آنان را هدف قرار مي‌دهد و به اذعان کارشناسان و تحليلگران، فيلترينگ سامان‌دهي‌شده و قانونمند براي سالم‌سازي فضاي اينترنت و حفاظت از آرامش روحي افراد جامعه، نه تنها يک امکان بلکه يک ضرورت است.

امروزه فيلترينگ به اشکال و انواع گوناگون در کشورهاي مختلف دنيا وجود دارد و چيزي نيست که ابداع و ابتکار آن متعلق به کشورمان باشد. گسترده‌ترين فيلترينگ تارنماهاي اينترنتي دنيا مربوط به کشورهاي کره‌ شمالي، چين و عربستان است که تنها بخش کوچکي از تارنماهاي ملي خود را براي دسترسي عموم فعال کرده‌اند.

در کشور ما فيلترينگ جواب نمي‌دهد

برات قنبري - رئيس هيات مديره مخابرات ايران با بيان اين که ما هيچ وقت به دنبال بستن فضا نبوده‌ايم، اظهار کرد: در کشور ما فيلترينگ جواب نمي‌دهد. رويکرد ما نه انسدادي بلکه گسترش خدمات است. تجربه نشان داده است که در کشور ما اگر يک سرويسي مسدود شود، جايگزين‌هاي آن پيدا مي‌شوند و فقط زحمت مردم زياد مي‌شود.

اما وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره نوع نگاه به فيلترينگ گفت: هر فضا و شرايطي که براي ما به وجود مي‌آيد، فرصت‌ها و تهديداتي دارد. مي‌توان به يک پديده به عنوان تهديد نگاه کرده و آن را ببنديم يا از فرصت‌هايش بهره‌مند شويم. نگاهي در سابق وجود داشت که هر سرويسي در عرصه کشور فعال مي‌شد به دليل تهديداتي که وجود داشت، آن را مي‌بستند.

جهرمي اظهار کرد: در مقابل اين پديده، در دولت يازدهم بحث پالايش هوشمند مطرح شد. اينکه ما از فرصت‌ها استفاده کنيم و موارد منفي را حذف کنيم و با سرويس‌هاي اينترنت فله‌اي برخورد نکنيم زيرا توانمندسازهايي در عرصه‌ي کشور هستند و فرصت‌هايي را ايجاد مي‌کنند. اينجا نيز يک مفهوم و يک پروژه به اسم پالايش هوشمند وجود دارد. مفهوم پالايش هوشمند در شوراي عالي فضاي مجازي مطرح شده و تاييديه گرفت که در سرويس اينستاگرام اجرا شد.

به گفته وي در مقطعي که اين پالايش فعال بود، موفق عمل کرد. از زمان آغاز پالايش هوشمند روي اينستاگرام، پنج درصد محتوايي را که ارزيابي کرديم، موارد نامناسب با فرهنگ ما بود. پس از پالايش هوشمند و در اين فرآيند، 700 ميليون مصداق غيرمجاز شناسايي و بسته شده بود و خللي هم در زندگي مردم ايجاد نمي‌شد.

اما چالش بزرگ پروژه پالايش هوشمند، رمزنگاري است؛ پالايش هوشمند در موارد رمزگذاري‌شده نمي‌تواند مساله را حل کند. در دنيا هم مرسوم است که در موارد رمزگذاري با سرويس‌دهنده تعامل مي‌کنند و به يک مفهوم و چارچوب مشترک مي‌رسند. اما از آنجايي که برخي سرويس‌هاي مورد اقبال مردم بيشتر در آمريکا مشغول فعاليت هستند، طبق قوانين امکان تعامل با آنها وجود نداشته و به گفته جهرمي البته از طرف ما نيز عزمي وجود نداشته که تعامل صورت بگيرد.

در هر حال طي سالهاي اخير، گسترش اينترنت زمينه‌اي به وجود آورده که طيف وسيعي از اطلاعات بدون هيچگونه محدوديتي و فراتر از مرزهاي جغرافيايي در سراسر جهان منتشر شود و به نحو چشمگيري به يک رسانه ارتباطي و اطلاعاتي تبديل گردد.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو